هه لپركی كردی را یك هه لپركی رزمی میدانند كه دارای صلابت و متانتی خاص بوده و یاد آور یكپارچگی مردم در تمامی ادوار میباشد. در هه لپركی كردی تمامی گروه به سر گروه چشم دوخته و با ایجاد هماهنگی خاصی وحدت و یكپارچگی را به تصویر میكشند برخی هه لپركی های كردی دارای ملودی های خاصی بوده و توسط گروهی از زنان و مردان اجرا میشوند و در برخی از هه لپركی ها یكی از افراد گروه در وسط جمع به تنهایی به هنرنمایی میپردازند و در این حالت معمولاً رقصنده دو دستمال رنگی در دستها نگه داشته و با آنها بازی میكند كه اصطلاحاً به این نوع هه لپركی دو دستماله میگویند و بیشتر در كرمانشاه مرسوم است.
هه لپركی كردی را یك هه لپركی رزمی میدانند كه دارای صلابت و متانتی خاص بوده
هه لپركی های كردی را میتوان به چند قسمت اصلی ذیل تقسیم كرد:
۱- گه ریان: گهریان در زبان كردی به معنی گشت و گذار و راه رفتن بوده و حركات مختص این نوع نیز معنای گشت و گذار را تداعی میكنند. گه ریان دارای دو مقام بوده كه یكی متعلق به مناطق روستایی و دیگری مناطق شهری میباشد این هه لپركی زندگی با فراز و نشیب و زیر و بم هایش به تصویر كشده شده و بر ضرورت بینایی و كسب تجربه برای رویارویی با رودخانه پر تلاطم زندگی تاكید میشود. این نوع، گروه را برای هه لپركی های پر تحرك تر بعدی آماده میكند.
۲- پشت پا: پشت پا هه لپركی ای است كه كمی تندتر از گه ریان اجرا شده و در بیشتر مناطق كردنشین مخصوص مردها میباشد هه لپركی پشت پا همانطور كه از نامش پیداست انسان را به هوشیاری و به كارگیری تجارب میخواند تا مبادا شخص در زندگی از كسی پشت پا بخورد.
۳- هه لگرتن: هه لگرتن در لغت به معنای بلند كردن چیزی میباشد. این هه لپركی بسیار پر جنب و جوش و شاد اجرا میشود كه با شور و جنب و جوش بسیار به سوی هدف روانه است. ریتم تند ملودی مخصوص این هه لپركی هر گونه كسالت و خمودی را نفی كرده و بر اهمیت نشاط و هدفمندی در زندگی تاكید دارد.
۴- فه تاح پاشا: ملودی این هه لپركی در سر تاسر كردستان به شكلی یكنواخت و با ریتمی تند اجرا میشود و لذا این هه لپركی بسیار پر جنب و جوش میباشد بیشتر مردم كردستان از این هه لپركی استقبال میكنند.
کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 136 تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1399 ساعت: 20:35